9

Kom je ook op mijn feestje?

Op 6 september 2012 plaatst een meisje uit Haren een uitnodiging voor haar 16e verjaardagsfeest op Facebook. Ze zet de uitnodiging op ‘openbaar’, zodat haar vrienden ook andere vrienden mee kunnen nemen en omdat ze wil weten hoeveel mensen er ongeveer gaan komen.

De uitnodiging wordt zonder haar medeweten verder verspreid. Het gaat viral en binnen korte tijd geven 16.000 mensen aan dat ze naar Haren zullen komen. De uitnodiging wordt verwijderd, maar via nieuwe events en andere sociale mediakanalen groeit de aandacht onherroepelijk. In de aanloop naar 21 september, de dag waarop het verjaardagsfeest zal plaatsvinden, wordt er online overal over Project X gepost en geschreven. Ook de traditionele media duiken er bovenop: in tv- en radio-uitzendingen wordt er volop aandacht aan besteed.

Ondanks oproepen van politie en bestuurders om niet naar Haren te komen wordt het op de 21ste snel druk in het Groningse dorp. Rond 21.00 breken de eerste rellen uit. Auto’s, fietsen en ruiten worden vernield en één winkel wordt geplunderd. Een bejaarde man raakt gewond als hij thuis wordt aangevallen. Ongeveer 500 politieagenten vegen ‘s avonds laat het dorp schoon. De totale schade bedraagt zo’n €250.000.

Hoe vervelend ze ook zijn: massale rellen zijn niet uniek. Wat Project X wel uitzonderlijk maakt, is het gebruik van sociale media als katalysator. Waar er nog grenzen aan fysiek drukwerk zitten, is online drukwerk letterlijk grenzeloos. Iedereen kan nieuws verspreiden, zo snel en zo veel als je maar wilt. Meer nog dan The War of the Worlds biedt Project X een vooruitblik op wat een nieuw medium kan veroorzaken.

Can you come to my party?

On September 6th, 2012 a girl from Haren, a southern suburb of Groningen, created a Facebook event for her 16th birthday party. The event was set as ‘public’, so that her friends could bring other friends along and she could get an idea of how many were coming.

The event was shared without her knowledge. It went viral and within no time, 16,000 people indicated that they were planning to attend the event in Haren. Though the Facebook event was deleted, through new Facebook events and other social media channels, the attention grew irrevocably. In the lead up to September 21st, the day of the party, Project X was posted and written about all over the Internet. Traditional media also jumped on the bandwagon, with TV and radio broadcasts giving considerable additional attention.

Despite calls from the police and other authorities not to come to Haren, it quickly became crowded in the Groningen suburb. At about 9pm, the first riots broke out. Cars, bicycles, and windows were smashed and one shop was looted. An old man was attacked and injured in his own home. Approximately 500 police agents swept through the village until late at night. The total damage was approximately €250,000.

As disruptive as they are: mass riots are not unique. What made Project X unique was the use of social media as a catalyst. Where print has physical limits, online print is literally limitless. Anyone can spread news, as far and as fast as they can. Even more than The War of the Worlds, Project X offered a preview of what a new medium could cause.